úterý 7. července 2015

Lašon Hara - Zlý Jazyk



Po článku o Ain Hara se nyní podíváme na Lašon Hara, neboli zlý jazyk. Dopředu vás musím upozornit, že jde opět o velmi rozsáhlé téma, ale to už jste u mých článků zvyklí...



Lašon Hara, v překladu "zlý jazyk" zakazuje nejen židovská Halacha (zákon) a už v Tóře ve III. kniha Moše, kapitola 12, verš 16 se píše: "Lo Telech Rachil Beamecha" neboli "Nebudeš ve svém národě chodit a pomlouvat". Zákony Lašon Hara velmi obsáhle vysvětluje Maimonides v jedné z jeho halachidských knih a také v  knize Kicur Šulchan Aruch (Kapitola 30). Autor, který se zabýval většinu svého života s Lašon Hara byl Rabi Chafec Chaim a ve svých knihách popisuje neblahé důsledky pomluv. Dokonce vydal knihu, která má 365 kapitol a umožňuje tedy studovat každý den, abychom v sobě mohli vychovat nepomlouvačného člověka a denně se udržovat na správné úrovni. 

Již od počátku tvoření jsou vidět destruktivní důsledky Lašon Hara, jako v případě Josefa a jeho bratrů. V tomto příběhu došlo k tomu, že ho jeho bratři začali nesnášet kvůli pomluvám až tak, že ho prodali do otroctví. Žalmy přirovnávají zlý jazyk k šípu, který doletí nekonečně daleko a k jedu, který otráví atmosféru ve společnosti. Další žalmy říkají, že pomluvy jsou jako žhavé uhlíky, které jen tak nevyhasnou a dlouho pálí. Již v Tóře je popsáno, že lidé, kteří pomlouvají byli okamžitě postiženi malomocentvím. Došlo to až tak daleko, že Bůh musel tento okamžitý trest zrušit, protože sami víte, že dnes bychom byli nemocní všichni. Do dnes si běžně v ranní modlitbě připomínáme jak Bůh potrestal cestou z Egypta Miriam (sestru Mošeho), která byla zbožný prorok a i přesto, že byla na vysoké duchovní úrovni, byla potrestána za svůj poklesek, že mluvila špatně o ženě svého bratra. Vůbec to, že Židé museli putovat 40let po poušti, byl trest za to, že jejich zvědi pomluvili svatou zemi Izrael.
Je psáno, že 90% lidí je nemocných a nebo dokonce umírají dříve než přijde jejich čas jen za to, že pomlouvali, ochotně rádi naslouchali pomluvám a drbům a byli předmětem pomluv. Neboť víme a je psáno, že zlý jazyk škodí všem třem lidem! 
1) Toho, kdo pomlouvá
2) Toho kdo pomluvy poslouchá
3) Ten kdo je pomlouván

Jednou stál Chafec Chaim na trhu s lahvičkou koření a hlasitě volal: "Kdo chce výborný lék na dlouhověkost?" Lidé se k němu sbíhali a on jim odpověděl: "Kdo má zalíbení v životě (dlouho žít), nechť zamkne svůj jazyk před zlými, negativními řečmi (drby, vulgarismy apod.) a nenechá lež přejít přes své rty. Vyhledávej mír a bojuj za něj."

O veleknězi Áronovi je v traktátu Avot psáno: "Vezmi si příklad z Árona, který miluje mír, následuje ho, miluje všechny tvory a přibližuje je k Bohu".

Dále existuje termín "prach zlého jazyka" a ten je stejně zakázaný a nebezpečný jako sám zlý jazyk. A proč jej nazýváme prachem? Protože jsou to takové pomluvy, u kterých si myslíme, že jsme ani neříkali nic zlého. Například se spolu baví dva kamarádi a mezi řečí se zmíní o tom, že někdo má nové auto. V hlavě jim pak běží myšlenky jako: "Kde na to vzal? Jak vydělává peníze? Proč tolik utrácí? Proč ty peníze neutratí za něco lepšího? Vždyť to staré bylo ještě v pořádku? Co když má nějaké černé příjmy?" Sice to nebyla Lašon Hara přímá, ale skrytá. Každopádně důsledky jsou stejné a ubližují všem. Nehledě na to, že se může zvrátit téma hovoru, kde už se k pomluvám přímo dostanou.

Někteří lidé si myslí, že když se jedná o pravdu, už to není pomluva a tvrdí: "Vždyť jen to přece pravda." Takové pomluvy jsou mnohem horší, než ty smyšlené. Dokáží ublížit člověku a změnit názor lidí na jeho osobu. Kniha Šulchan Aruch říká, že pomlouvač je ten, jehož tvrzení mohou být pravdivá a zní to například: "Ten a onen dělal to či ono. A takoví a makoví byli jeho rodiče. Tohle jsem o nich slyšel." Komu myslíte, že takové řeči ubližují? Je to zase "prach zlého jazyka".

Žalm 12 praví, že Bůh uřízne všechny rty a jazyky, které moc mluví. Ten, co Lašon Hara poslouchá a přijímá je ještě horší než ten, který přímo pomlouvá. Maimonides tvrdí, že nebyl vysloven nad našimi praotci v době putování pouští rozsudek za nic jiného, než jen za Lašon Hara.

Kdy může být něčí poznámka považována za pomluvu? Např.: Jeden člověk se zeptá druhého: "Kde mohu získat oheň?" A druhý na to: "Oheň? Tamhle v tom domě, tam mají všeho dost. Maso, ryby a pořád něco vyvařují." To už JE pomluva. A proč? Opět to vzbuzuje myšlenky jako: "Kde na to berou? Kdo ví, co za nimi chodí za lidi. Určitě za to berou nehorázné peníze. Ti si ale žerou! Proč se taky nemám tak dobře?" I nevinná poznámka může vzbudit závist a ta už ubližuje a považujeme ji za Ain Hara
Kdo si myslíte, že zaslouží trest? Všichni! Možná to zní nefér, ale o to víc si musíme dávat pozor na svůj jazyk!

Mě znáte jako Jaira Jerochima a třeba mě mezi vámi i pomlouváte. Kdo bude potrestán? Nejvíc ten, kdo mě pomlouval a kdo poslouchal a nakonec bohužel i já. :-)

Autor článku: Jair Jirmijahu Jerochim

1 komentář:

Těším se na vaše dotazy a komentáře. Jediné, o co vás žádám, je slušnost. Váš Jair